avagy főnökünk: az Algoritmus
Webinárok útvesztője
BoBó kezdetén rengeteg ingyenes webinárhoz volt szerencsém különböző szakiktól WordPress, Instagram, Facebook témában. Azt kell mondjam a legértékesebb és leghasznosabb egy srácé volt. Nem emlékszem pontosan mennyi nőt hallgattam az adott témában – talán 3 – 4 -, de az itt virít a kis fekete noteszben mementóként, mennyi jegyzetem született mindenkitől. A nőké összesen 2 A6 – os oldal, míg a srácé egymagában 3.
Mindez úgy, hogy a nők 90 perces webinárokat tartottak, amiből egy kivételével mind túlcsúszott időben és leolvadt az agyam legkésőbb 45 perc környékén. Olyasmi érzés, mint amikor üresen járatod a mikrót, víz nélkül teszed fel a kotyogóst. Az agy a mikró, vagy a kotyogós.
A rengeteg körítés közötti hasznos infó kiszúrása feladat volt. Pontosabban fenntartani az érdeklődésem, hogy ne csukott füleknél érjen a hasznos info.
A srácé 60 perces volt és követeltem volna a folytatást. Nem, nem érintette meg a nőt bennem semmi ügyileg. Egyszerűen logikusan felépített, lényegre törő előadása volt annak ellenére, hogy nála is volt rizsa.
Az idő érték.
Sosincs ingyen.
Akkor sem, ha igen.
Míg a női, ingyenes webinárokon maximum 3 – 5 info hangzik el, amit alkalmazni tudsz a szoc. platformokon (aztán ugyanezekre az infokra építik a többi ingyenes webinárt, csak aktualizálva), addig a srácnál ez 9 – 10 volt.
Hallottál már például a hashtag – ek előszűréséről az ilyen ingyenes webinárokon? Organikus módon való növekedés növeléséhez mennyi jelölés, lájk, kommentelés hozhat eredményt?
Na ugye.
És nem, nem árult el mindent (én sem =P). Még be is fizettem volna hozzá kurzusra, de a fő profilja az értékesítés, én meg nem eladok (BoBó – n ingyen olvasol, a támogatás opcionális).
Általános „személyi” trénerek
Egyébként a legtöbb ingyenes webinár – az önértékesítésen kívül – arról szól, tedd amit az algoritmus diktál.
Pont.
60 és 90 percben edzenek arra, hogy miért hallgass a „trénerekre”, rájuk, akik első kézből adják tovább: variáltak az algoritmuson, fel kell ülni arra a hullámra, különben elsüllyedsz, és ezt nem akarod. Mesélnek arról, hogy most éppen a reel a menő, vagy a kép, vagy a lapozós poszt, megy – e még a hashtag, van – e újítás, és ismerd meg a célközönséged, tudd kiket akarsz elérni, és a többi.
Ha konkrét dolgok hogyan – jaira vagy kíváncsi, nem innen fogod megtudni. Ha rendelkezel alapokkal, alig néhány mondat lesz hasznos számodra. Számomra az 5 – 6 emberből csupán 1 tudott mézesmadzaggal szolgálni, és ha BoBó lenne a megélhetésem forrása (vagy soookkal jobban keresnék), nyomtam volna a kurzusaira azonnal, kerül amibe kerül.
Az időpazarlás, az önpromó egyébként nem maga a főprobléma számomra ezeken a webinárokon. Nagyon sok embernek tudnak segíteni egyébként marketingben, főleg értékesítés, kézzel fogható termékek terén. A fentiek ellenére ez vitathatatlan.
Rájöttem, a probléma gyökere számomra teljesen más, nem a fent említett kettő.
Főni: az Algoritmus
Valójában nem azt mondják meg ezeken az ingyenes webinárokon, hogy amiket szeretnél megmutatni, hogyan tedd, hanem azt, mit akar látni az adott platform algoritmusa. Mit akar megmutatni a felhasználóknak.
A Világ népuralma manapság itt kezdődik.
Erre treníroznak. Te meg majd kitalálod, hogy hozd össze ezt a kettőt.
Odáig nem jutottam, hogy 1:1 – es, személyi „tréningen” vegyek részt, így lehet ott ez megtörténik mélyen zsebbe nyúlva, ami értékesítőknek bőven megéri, teszem hozzá és érték – idő arányában kifizetődőbb lehet, mint 1 éven keresztül bújni a tananyagokat, rizsázós videokat, kihalászni belőlük a lényeget.
És ezek az értékesítők sem csinálnak mást, mint az összes felhasználó: az adott platformnak dolgoznak közvetett formában. Mert valójában:
Az adott szociális platform használ téged önmaga promojára, nem pedig fordítva.
Itt kezdődik az ember által kordában tartott (tehát nem önálló) A.I.
Az algoritmus mondja meg milyen típusú tartalmakat gyártsunk, nem mi döntjük el, ha hasítani akarunk. Olyan ez, mintha egy mérgező kapcsolatban élnél Stockholm szindrómával.
Mert mi a menő jelenleg? Mit imád az algoritmus? Reel – ek, rövid, pörgős, szájbarágós, halál egyszerű tartalmak. Figyelemfelkeltők, ami manapság valami hatalmas blődséget jelent (ami persze lehet zseniális is), vagy erősen megosztó tartalmat, ami lehet egy félrevezető, hatásvadász cím, mondat, video, kép, bármi.
„Mindegy a tartalom, majdnem mindegy a kinézet, csak ösztönözz cselekvésre.”
Hangzik el manapság a szakik webinárjain is a fenti mondat (komolyan), ami engem speciel megrökönyödtet. Az én olvasatomban ez annyit tesz: mindegy mivel, de tömjed a népet. A nép meg mindegy mit, csak fogyasszon tőled, ettől maradsz fent és sorolnak előrébb, terít tovább az algoritmus.
Így száll porba, veszik el az érték, a jellem, az egyéniség és a szabadság.
És manapság cselekvésre ösztönözni…
Mindörökké Celeste Barber
A nő, aki értelmetlen videoknak ad értelmet a Valóság Tükrével. Nézz utána, zseniális a nő. ITT az egyik oldala.
Mert, amitől a falra tudok mászni az például egy termékgyártó, semmit mondó, néhány másodperces, vagy hosszabb, összevágott (még extra időt is belefektetett) „kávét iszok”, „zenét hallgatok, táncikálok” típusú, saját maga felvett videoja. A terméke természetesen közelében sincs még csak egy pohárnak sem, nemhogy valami ihatónak például. Mindez csak azért, hogy legyen tartalom, szeresse az algoritmus, több mindenkihez elérjen.
Vagy az intelligens, értelmes, csinos, halál menő, tudós szektorban dolgozó lány „mit csináljak ma?” videoja, az asztalon kopogva gigantikus méretű körmeivel.
És várom szurkolva a folytatást, hogy na! Ilyen külsővel, ilyen aggyal (mert ahhoz nem kevés gógyi kell, amit ő végez), attitűddel, vagyis széles körben minden figyelem felkeltő adottsággal rendelkezve, hogyan fog népszerűsíteni egy olyan szektort, amire alapjában nagyon kevesen kíváncsiak, mégis nagy szükség lenne rá.
Hát… várom….
Azóta sem történt semmi ennél emelkedettebb a profilján.
Így használ minket a szociális platform és abba a hitbe ringatjuk magunkat, hogy valójában mi használjuk így azt.
Helyfoglaló
Így hívom ezeket a tartalmakat. Nálam is vannak ilyen képek. Oda is vannak írva: kell a kép a feed -hez. És megőrülsz: ez kell nekünk, ezt imádjuk. Ezeknél van a legtöbb interakció. Azok, amikben meló van, azok nem nyernek ekkora figyelmet, interakciót.
…
Reel – video
Ezeket teríti az algoritmus, ezen belül is azokat, amik a legtöbb INTERAKCIÓ – t, avagy cselekvést kapják. A CSELEKVÉS meg = lájk, mentés, megosztás, komment. INGYEN vannak.
Nekem például nem fér bele az olyan típusú videos tartalmak gyártása, ahol néhány másodpercben ledarálok valami hasznosat, vagy mémezem, ökörködöm valamit. Pedig ezt kívánná az Insta. Sem kapacitásom, sem személyiségem nincs ehhez. Önmagam bohóca pedig nem akarok lenni.
Egy kiskaput találtam a reel – re: a factfriday abban a formátumban kerül fel. =D
Tudom. Hiába… a gengszter élet választott engem.
Kihúzott aaabból Svédország például, mert rengeteg videos anyagot hoztam onnan, de hát sajnos mindig nem tudok utazgatni érdekes helyekre, amikről izgi tartalmat is gyárthatnék.
Az első svédországi videok összevágása majdnem 3 órába teltek. 1 darab video. Képek leválogatása, kollázs, zene kitalálása, képek aláillesztése, sorrendje, menet közben alakult a koncepció. Szövegezés, ha szükséges.
Most már olyan 50 – 90 perc egy masszívabb anyaggal bíró 90 sec – es video.
90 MÁSODperces.
Azt nem említve, hogy mennyi időbe telik az anyagok gyűjtése, amiből össze lehet ezeket állítani, mert magától nem terem saját kép és video a telefonra.
Ha én videokat gyártok, annak célja van. BoBó – s célja. Nem fogom letenni az állványt és videora venni egy szabadnapos BoBó – s rutinom például úgy csinálva, mintha nem tudnám, hogy felvétel van, hogy abból izgi pörgős videot gyártsak. Tudod, a csak felkapom az itthoni rucit, ami persze vadiújnak tűnik, nincs rajta takarítószer folt, kicsapott olaj pöttyök, vagy nincs kinyúlva, mint egy régi, de imádott pulcsi, amit évek alatt elnyűttél, de juszt is hordani akarod még. A csak megfésülködünk, de a fésű be is lövi a sérót, és az arcmosással egy alapsmink is felkerül típusú: „ilyen egy itthoni nap, semmi extra” video táncikával.
=)
Tudnék izgiset csinálni a sima felkelek, kávézok, leülök a laptop elé cikkezni, elfejtek enni, de kávézni nem, szünetekben dudorászós, zenehallgatós, időnként hajat tépve asztalra borulós, Orionozós (kisállat, törpehöri) videokat. Van az a kameraszög, mozdulatok, „itthoni” ruha, arcmosás, amivel még ez is izgi, és bepörgetné az algoritmust.
Senki ne tegyen úgy a felnőtt világban, mintha nem lenne.
BoBó – n ha ilyen típusú tartalmat látsz, az garantáltan egy black mirror. Vagy „kell a kép a feed – hez” cím felett szerepel. =D
Vagy bolyongásban, vagy posztnál írtam ezt BoBó kapcsán:
„Itt azt kapod, amit látsz.”
mert:
„Az idő érték.
Sosincs ingyen.
Akkor sem, ha igen.”
Önmagam hóhéra
A szociális platformok értünk vannak, nem mi vagyunk értük. Ők vannak a mi segítségünkre, nem pedig mi vagyunk az ő kiszolgálásukra. Továbbra is teszem amit eddig, BoBó tartalmai továbbra is igyekeznek a megszokott módon megjelenni.
Mert BoBó pont azon dolgokat képviseli, amiket az algoritmus – jelen világunk – pont nem.
Állandóság, biztos pont, egy kis lelassulás, letisztultság, megállás. Mindegyik kell a rohanó világban, persze a változásra való képességgel, ám az ár nem mindegy. Amennyiben értéket képvisel, értékre épül a változás, és önazonosak lehetünk benne, úgy érdemes beleállni. Nem mindegy a tartalom sem, hiszen az idő és az energiánk kincs, ne pazaroljuk. Személyes tartalom kell, ez tény, mert emberek vannak az oldalak mögött. Annyira azonban ismersz már, hogy tudd: céltalan videok gyártása helyett inkább cikkekbe vetem magam, vagy Törpébe, a teleszkópba nézek, szociális életet élek, alszom néha. Egyszóval: önazonoskodom.
Nem fér bele a megosztás sem, nem lesznek ilyen tartalmak. Ellene vagyok az élet minden területén az ilyennek, ahogyan a fröcsögésnek is. Elég tropa mindannyiunk idegrendszere, eléggé ki vagyunk zsigerelve, nincs szükség tetézni.
Nem használok virágnyelvet, gyűlölöm. Az egyenes beszéd híve vagyok. A mögöttes tartalmak ébredni hivatottak, gondolkodásra késztetni, amit mindenkinek magának kell megtennie, meglátnia, különben fabatkát sem ér hosszú távon. Céljuk van, ami nem a mellébeszélés.
Utakat mutatok, ajtókat – nevezd ahogy szeretnéd – nem foglak egyikre sem lökni, mert fogalmam sincs hogy az Neked jó – e, egyáltalán nekem jó – e a sajátom, amin éppen vagyok. A Te dolgod kiválasztani a Tiéd és elindulni bármelyiken is, ha szeretnél.
Aztán, remélhetőleg egy nap rávesszük magunkat arra, hogy interakcióval támogassuk az általunk újraírt algoritmussal kiemelt, értéket képviselő tartalmakat, hogy azok terjedhessenek is, és ne süllyedjenek újra a horizont alá.
Amennyiben tetszett a cikk és van Instagram fiókod, kérlek nyomj egy szívet visszajelzésként az alábbi posztra. =)