• bolygonbolyongo@gmail.com
  • Hungary

Írta/by: Rhodilee Jean A Dolor

eredeti cikk/original article: http://thestarsetsociety.org/big-tech-personal-consumer-data-profile/

 

A keresőmotor-óriás, a Google májusban megegyezett egy csoportos kereset rendezésében, amely szerint megsértette a fogyasztói biometrikus adatok védelmét szolgáló illinoisi törvényt.

A Biometrikus Információk Adatvédelmi Törvényének (Biometric Information Privacy Act – BIPA) nevezett törvény előírja, hogy a vállalatok először engedélyt kérjenek, mielőtt az emberek adatait, például ujjlenyomatokat és arcszkenneléseket gyűjtenek. Ezenkívül felhatalmazza a vállalatokat az összegyűjtött információk védelmére, és megtiltja ezen adatok értékesítését.

 

Jobb és célzott szolgáltatások a fogyasztók számára

A törvény 2008-as elfogadása óta eltelt 14 év során olyan új technológiák jelentek meg, amelyek lehetővé tették a vállalatok számára, hogy könnyen gyűjtsenek adatokat a fogyasztóktól. A felhasználók ujjlenyomatainak, arcszkennelésének, helyadatainak és felkeresett hivatkozásainak gyűjtésével az alkalmazások és technológiák lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy célzottabb és jobb szolgáltatásokat nyújtsanak a fogyasztóknak.

Néhány okostévé már rendelkezik beépített kamerával, amely arcfelismeréssel érzékeli, hogy ki nézi. Innentől a készülék azokhoz a műsorokhoz irányítja az embert, amelyeket szeret, személyre szabottabb élményt nyújtva a felhasználónak.

A pénzintézetek arcfelismerést is alkalmaznak a csalások és lopások megelőzésére. Ha Ön új ügyfél, bankja megkövetelheti, hogy készítsen szelfit a telefonján. A képnek meg kell egyeznie a személyazonossága hitelesítésére beküldött hatósági igazolványban szereplő fényképpel. A telefonok, táblagépek és számítógépek ujjlenyomatadatokat is gyűjtenek, hogy a felhasználók kényelmesebben oldhassák fel moduljaikat, valamint férjenek hozzá a funkciókhoz és szolgáltatásokhoz.

A nyomon követés és az adatgyűjtés számos alkalmazást kínál a fogyasztók számára. A mobiltelefonok időjárás-alkalmazása a felhasználó hely adatai alapján képes előre jelezni, hogy napos vagy esős lesz a nap.

A gyorséttermi alkalmazások megmondják a fogyasztóknak, hogy hol találhatják meg a legközelebbi üzleteiket, a társkereső alkalmazások pedig segítenek megtalálni a potenciális randevú partnert a környéken. Az autós útvonaltervezéshez, vásárláshoz, fitneszhez és kereséshez használt alkalmazások szintén helyadatokra támaszkodnak.

 

A helymeghatározó alkalmazások különösen hasznosak lehetnek. Áprilisban egy georgiai nő  a Find my iPhone alkalmazással, ami helyadatokat használ, megtalálta 9 éves fiát, aki az ellopott autójában ült.

 

„Ms. Moore nyomon tudta követni fia iPhone-ját a „saját helyem” segítségével, és valós idejű nyomkövetési információkat közvetített a tiszteknek. Az atlantai rendőrség a Georgia Állami Járőrszolgálattal (GSP), a Fulton megyei rendőrkapitányság és a Fulton megyei seriff segítségével reagált, és a nyomkövetési információkat használta a jármű felkutatására” – közölte az atlantai rendőrség.

 

Aranybánya

Az adatgyűjtés ma már jövedelmező iparág, a vállalatok elkezdték eladni az általuk gyűjtött információkat harmadik feleknek, például hirdetőknek, sőt a rendfenntartóknak is.

A fogyasztói adatok elemzése lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy jobban megértsék célpiacukat, így vonzó és eladhatóbb termékeket és szolgáltatásokat hozhatnak létre.

 

„A fejlett elemzések lehetővé teszik a jövőbeli fogyasztói magatartások pontosabb előrejelzését, és ennek az elemzésnek a felhasználását az ügyfelekkel fenntartott kapcsolatok megerősítésére” – magyarázta Harry Glaser, a Sisense üzleti intelligencia szoftvercég által megvásárolt Periscope Data adatelemző cég társalapítója 2019-ben.

„A gépi tanulási modellek és a modern adatelemző platformok kombinálásával a vállalatok gyorsan azonosítani tudják nagyra értékelt ügyfeleiket, és a valós idejű adatok alapján, menet közben, dinamikusan javíthatják élményeiket.”

 

2021-ben a globális helymeghatározási piac mérete már 14 milliárd dollárt ér. Az előrejelzések szerint 2022 és 2030 között 15,6%-os összetett éves növekedési rátával (CAGR) tovább fog növekedni.

Ugyanez a forgatókönyv látható a globális arcfelismerési piacon is, amely 2021-ben 5,01 milliárd dollárt ér. A növekvő kereslet közepette az iparág az előrejelzések szerint 2028-ra 12,67 milliárd dollárt ér majd el.

 

Kockázatok

A fogyasztói adatok számos előnyös felhasználása ellenére a fogyasztói információk gyűjtése, megosztása és értékesítése adatvédelmi és biztonsági problémákat vet fel.

Justin Sharman, a Duke Egyetem Technológiapolitikai Laboratóriumának kiberpolitikai munkatársának 2021-es jelentése feltárja, hogy az adatbrókerek nem restek eladni amerikaiak millióinak érzékeny információit, ami komoly kockázatoknak teszi ki a fogyasztókat.

 

„Az adatbrókerek nyíltan és kifejezetten eladásra hirdetnek adatokat Egyesült államokbeli egyének érzékeny demográfiai adatairól, politikai preferenciáiról és meggyőződéséről, hollétükről, sőt valós idejű GPS-helyeiről, jelenlegi és volt amerikai katonai személyzetről, valamint az Egyesült Államok jelenlegi kormányzati alkalmazottairól” – áll a jelentésben.

„Az emberkereső webhelyek összesítik az egyénekről szóló nyilvános felvételeket, és lehetővé teszik, hogy bárki keressen jelentősebb aktivistákra, magas rangú katonai és más személyekre – otthoni cím, telefonszám és egyéb információk, valamint ismert családtagok nevei és rokonai.”

 

A Kochava helyadat-bróker ellen indított perben a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) azt állította, hogy a vállalat több millió okostelefonon értékesítette a földrajzi helymeghatározást, így leleplezve az emberek kényes helyekre való látogatását, mint például: egészségügyi intézmények, istentiszteleti helyek, családon belüli erőszakkal foglalkozó menedékek és szenvedélybeteg-gyógyító központok.

„Az FTC azt állítja, hogy Kochava nem védi megfelelően adatait a nyilvánosság előtt. Legalább 2022 júniusáig Kochava bárki számára lehetővé tette, hogy nagy mennyiségű érzékeny adatot szerezzen be, és azt korlátozás nélkül felhasználja” – közölte az FTC.

 

Visszatartás

A fogyasztói adatok fokozott felhasználása közepette további perek sora indult. Májusban a Facebook elkezdett fizetni egy 650 millió dolláros egyezség kérelmezőinek egy olyan perből eredően, amelyben a közösségi média céget azzal vádolták, hogy beleegyezés nélkül gyűjti és tárolja a felhasználók biometrikus adatait.

A TikTok videómegosztó alkalmazást is hasonló perrel sújtották, amiért biometrikus adatokat gyűjtött be a felhasználóktól, majd ezeket harmadik fél (cégeknek) számára nyilvánosságra bocsájtotta, az érintettek beleegyezése nélkül.

A Google ellen benyújtott perben a felperesek azzal vádolják a technológiai óriást, hogy megsértette államuk BIPA – ját, amikor a Google Fotók arccsoportosítási funkciójának részeként gyűjtötte, tárolta és rendszerezte a képeiket, anélkül hogy megfelelő értesítést és beleegyezésüket adták volna.

Mindhárom ügyet Illinois államban nyújtották be olyan lakosok, akik az állam biometrikus adatok adatvédelmi törvényére hivatkoztak, amely vitathatatlanul az Egyesült Államok legszigorúbb törvénye az emberek biometrikus adatainak védelmére.

A három ügyben hozott kedvező bírósági döntések és egyezségek arra utalnak, hogy bár az adatlehetőség kockázata továbbra is fennáll, van mód visszaszorítani az emberek személyes adatait esetleg kihasználó cégeket.

A fogyasztók akkor tudják majd értékelni az adatalapú technológiák előnyeit, ha a hatóságok szilárd politikákat dolgoznak ki az emberek érzékeny információinak védelmére.

 

 

Hozzászólok

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás