De, honnan is indult a modern SETI?

Nikola Tesla (1856. július 10 – 1943. január 7) szerb – amerikai fizikus, feltaláló, villamosmérnök, gépészmérnök, filozófus és Guglielmo Marconi (1874. április 25 – 1937. július 20) olasz fizikus és mérnök, például azt gondolták, hogy rádióval képesek felvenni a marslakók jeleit.

A SETI cikkben is találkoztunk a nevével. De mi egyebeken dolgozott még, és miért volt különc?

 

A kezdet

Nikola Tesla (1856. július 10, Horvátország – 1943. január 7, USA) szerb – amerikai fizikus, feltaláló, villamosmérnök, gépészmérnök, filozófus. Neve alatt 146 találmányt jegyzünk.

Öten voltak testvérek. Legidősebb testvére halálos kimenetelű lovasbalesetének Tesla szemtanúja volt. Az addig vidám, nyitott természetű Tesla magába forduló lett. Leginkább egyedül érezte jól magát a természetben, néhány szokatlan szokása is ekkor alakult ki. Saját feljegyzései alapján ekkor kezdődtek „jövőbe látó víziói”.

Édesapja pap volt, Teslát is erre a pályára szánta, így sokat művelődhetett, több nyelvet is tanult; 8 nyelven beszélt. Édesanyja szintén lelkész családból származott, ám remek kézügyességgel rendelkezett. Ismert volt a különböző aprólékos játékok készítésében, mint például a vízimalom, csörlő. Teslának fotografikus memóriája volt. Elég volt egyszer szemügyre vennie ezeket a tárgyakat és már el is készítette a tökéletesebben működő verziójukat.

Később, az iskolai kísérletek alkalmával már az eszközök előkészítésekor rájött arra, milyen kísérletet fog előadni oktatója.

Gyermekkorában Tesla kolerás lett. Apja azt ígérte neki, ha felgyógyul, mérnöknek tanulhat. Miután meggyógyult, apja megtartotta ígéretét az akkor 14 éves Teslának.

 

Iskolák – Budapest

A fizikán belül az elektromosságot tanulmányozta leginkább. A középiskola után mérnöknek tanult Grazban, az Osztrák Politechnikumban 1875 és 1877 között. Itt folytatott tanulmányait végül anyagi gondok miatt abba kellett hagynia, majd később a prágai egyetemen 1880 – ban folytatta tanulmányait, leginkább a filozófiára helyezve a hangsúlyt.

1881 – ben elektromérnökként dolgozott Budapesten, Puskás Ferenc (Budapest, 1848. március 30. – Budapest, 1884. március 22.) magyar hadmérnöknél. Puskás Ferenc volt aki megépítette az első budapesti telefonközpontot, majd igazgatója lett. Tesla ekkor dolgozta ki az első olyan indukciós motor tervét, amely később a váltakozó áram sikeres hasznosításához egy kezdeti lépés volt.

1882 – ben a párizsi Edison társasághoz ment dolgozni. 1883 – ban megépítette első indukciós motorját. 1884 – ben Amerikába ment, New Yorkba Edisonhoz, egy Puskás Tivadar (Pest, 1844. szeptember 17. – Budapest, 1893. március 16.) által írt ajánlólevéllel. Puskás Tivadar mérnök, a telefonhírmondó feltalálója, Puskás Ferenc hadmérnök bátyja volt. Öccse halála után ő fejlesztette és vitte tovább öccse munkásságát.

 

Edison – avagy egyenáram vs. váltóáram

egyenáram DC (Direct Current) – az elektromos töltések egyenletesen, egy irányba mozognak. Az áramerősség minden pillanatban ugyanakkora.

A laptopok akkumulátora például egyenárammal működik.

váltóáram – AC (Alternating Current) – időszakosan megváltoztatja az áramlás irányát. Hatékonyan lehet tárolni hosszabb távra is.

A laptopok töltése például váltóárammal történik. A töltő alakítja át egyenárammá a hálózatról érkező váltó áramot, így tudja tárolni az akkumulátor az energiát.

 

Thomas Alva Edison (USA, 1847. február 11. – USA, 1931. október 18.) amerikai mérnök, matematikus, fizikus, forgatókönyv író, filmrendező, feltaláló, és üzletember. Edison szabadalmai egy részének nem a feltalálója volt, csupán jogbirtokosa. Kiváló üzleti érzékkel bírt. Alkalmazta és ajánlatot tett Teslának: amennyiben segít megjavítani az egyenáramú generátoraik és motorjaik hibáit, 50 000 dollárt fizet neki (mai értékben ez nagyjából 1 millió dollár). Tesla kiküszöbölte a hibákat, és amikor kérte Edisontól a fizetséget, ő annyit mondott:

„Tesla, maga nem érti az amerikai humort.”

 

Sok egyéb nézetkülönbség mellett ez vezetett ahhoz, hogy útjaik külön váljanak.

Míg Edison az általa terjesztett egyenáram mellett tartott ki addig Tesla az általa fejlesztett váltóáram mellett érvelt. Mindkét feltaláló célja egyébként ugyanaz volt: a mindenki számára elérhető, olcsó áram, világítási lehetőség.

Ám egyenárammal csak kis távolságig tudták szállítani a megfelelő mennyiségű áramot, átlagos 1 km – re csupán. Így rengeteg állomásra volt szükség nagyjából kilométerenként. Egyenárammal működik például a galvánelem, napelem, dinamó.

1886 – ban George Westinghouse (USA, 1846. október 6. – USA, 1914. március 12.) amerikai mérnök, feltaláló, vállalkozó, az elektromos ipar úttörője megvásárolta Tesla váltóáramú dinamói, motorjai és trafói szabadalmi jogát.

A Tesla által kidolgozott Westinghouse Electric Company – mai napig működő cég – terjesztette váltóáram sokkal olcsóbb volt és sokkal nagyobb energiát volt képes termelni, ami által messzebbre szállíthatták a világításhoz szükséges áramot.

Edison ennek ellenére hajthatatlan volt. A magasfeszültség életveszélyes, és a váltóáram alkalmatlan a használatra. Negatív kampányba kezdett, ami bizonyította: a váltóáram életveszélyes, a létrejövő túlzottan nagy feszültséget nem tudják kordában tartani, leföldelni. Állatokon mutatta be a nagyközönségnek, mit is tesz a földeletlen, váltakozó áram. Ennek a negatív kampánynak a csúcspontja az volt, amikor Tesla váltóáramú rendszerét ajánlja, majd később dolgoztatja ki a világ első villamos székéhez.

Az első, villamosszék általi kivégzésről a New York Times 1890. augusztus 7 – i száma így írt:

 

„William Kemmler az auburni börtönben a legfelháborítóbb módon halt meg, kivégzése szégyen a civilizációra nézve”.

 

William Kemmler (USA, 1860. május 9 – USA, 1890. augusztus 6) 8 percen keresztül haldoklott és többszöri áramütést kapott.

Ennek ellenére később egyre népszerűbb volt ennek az eszköznek a tovább fejlesztett verziója, amely humánusabbnak bizonyult az akkoriban elterjedt guillotine helyett.

 

Azonban Tesla váltóáramához egy európai tudósok (Déri Miksa, Bláthy Ottó Titusz, Zipernowsky Károly) által szabadalmazott továbbfejlesztett transzformátor – t használtak, ami képes volt kezelni a túlfeszültséget. Így állításai csupán részben voltak igazak.

A transzformátor a nagyfeszültség csökkentésére való, egyfajta földelés úgymond. A Westinghouse Electric Company 1885 – ben vásárolta meg a szabadalmat a Gaulard – Gibbs – től és alakították át később.

1893 – ra a váltóáram átvette az uralmat az egyenáram felett.

 

Vízerőmű, rádió és társai

Tesla az eladott szabadalmai után kapott pénzből New Yorkban saját céget alapított 1887 – ben. Itt kísérletezett többek közt az X – sugarakkal, amelyet 1895 – ben Wilhelm Conrad Röntgen (1845. március 27 – 1923. február 10) gépészmérnök szabadalmaztatott.

1891 – ben itt találta fel a Tesla – tekercset. Ezeket még ma is használjuk a rádiókban, televíziókban például. Eben az évben kapta meg az amerikai állampolgárságot is.

Elektromos motorok, generátorok, energia-átalakítok fejlesztésein dolgozott, kutatta például a világítás módjait, az elektromos rezonanciákat, szénszálas izzót.

Az 1893 – as Chicago-i világkiállításon Westinghouse már Tesla váltóáramát használva világított. Ez az egyik legfontosabb tényezője volt annak, hogy 1895 – ben a Niagara-vízesés vízerőmű kivitelezési megbízását elnyerjék. A világ első vízerőműve Tesla tervei alapján készült el.

Tesla volt, aki 1896 – ban szabadalmaztatta a rádió(vevő)készüléket és publikálta vázlatait az adatátvitel alapjairól. Az olasz származású Guglielmo Marconi (1874. április 25 – 1937. július 20) fizikus és mérnök 1901 -ben mutatta be a rádióhullámok vezeték nélküli sugárzási és vételi lehetőségét, amiért 1906 – ban Nobel – díjat kapott. Azonban nem említette külön, hogy Tesla és néhány másik tudós egyéb szabadalmára épült munkája. Hivatalosan csak 40 évvel később, 1943 – ban – Tesla halála után fél évvel – kapta vissza szabadalmát Tesla – az egyéb feltalálókkal – az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága által.

1898 – ban távirányítású hajót készített. Ezek voltak a robottechnika első jelei.

Kísérletezett a kriogén, azaz nitrogén forráspont alatti hűtéssel bő 50 évvel a technológia feltalálása előtt.
Szabadalmai közt néhány a tranzisztor kifejlesztésében játszott jelentős szerepet.

A tranzisztorral szabályozni lehet, hogy egy vezetékben follyon – e áram. Egy számítógép processzora például sok millió tranzisztorból áll.

 

Eredeti találmányaiból nem maradt ránk semmi. Egy máig tisztázatlan tűz következtében minden porrá égett. Sok találmányát vissza is tartotta, mert úgy gondolta, az emberiség nem érett meg rá.

 

Wanderclyff, adótorony, adósság

1895 – ben leégett new yorki laboratoriuma. Odalett Tesla minden munkája.

Anyagi helyzetén a régi és újabb pereskedések sem segítettek Edisonnal, majd Marconival. A Westinghouse Company vagyona nagy részét szintén az Edisonnal való pereskedés vitte el és: Tesla jogdíjai.
Tesla széttépte a jogdíj szerződését. Így menekült meg a Westinghouse Company és szegényedett el Tesla.
Ellátását, szállodai lakhatásait a Westinghouse fizette élete végéig.

1901 – ben Tesla 150 ezer dollár támogatást szerzett John Pierpont Morgan (1837. április 17 – 1913. március 31) amerikai befeketetési bankártól. Egy 56 méter magas, gomba alakú tornyot épített Long Island északi partjainál, Wanderclyffben. Tervei szerint az Atlanti-óceán teljes egészére képes lett volna üzeneteket és képeket továbbítani. Emellett időjárásjelentésre, tőzsdei gyorshírek szolgáltatására is képes lett volna.

A torony építése közben Tesla új ötlettel állt elő. Meggyőződése volt, hogy lehetséges az elektromos áram, így az energia továbbítása a levegőben, vezetékek nélkül. A tornyot arra akarta használni, hogy azzal több millió volt elektromosságot továbbítson New York felé, ezzel biztosítva az egész város áramellátását.

A megvalósításához és az ezzel járó többlet költségekhez a projektet finanszírozó J. P. Morgan már nem járult hozzá. Így 1906 – ban még a torony befejezése és működésbe hozatala előtt kénytelen volt felhagyni a projekttel. 1917 – ben a tornyot lebontották, 1922 – ben a telket lefoglalták Tesla adósságai miatt.

Ezután Tesla erőművi turbinákkal és más projektekkel foglalkozott.

1917 – ben megkapta az Amerikai Villamosmérnökök Egyesülete Edison-érmét. Tesla javaslata szerint a már kiöregedett hadihajókat áramfejlesztőként kezdték hasznosítani. Mágneses aknák elleni védelmet dolgozott ki, mely annyira működőképes volt, hogy a németek le is álltak az ilyen típusú fegyverek használatával. A vezeték nélküli adatátvitelt megvalósította a Rogers elnevezésű antenna rendszerével. A hadsereg mai napig használja ezt a rendszert Európa és Amerika között.

Egy nonprofit szervezet, a Wardenclyffe-i Tesla Science Center hosszú évek alatt felvásorolta a laboratórium területét. Céljuk, egy múzeum, tudományos központ létrehozása.
A projektet Elon Musk (Dél – Afrika, 1971. június 28 – ) is tetemes összeggel támogatta.
A sors furcsa fintora hogy 2023. november 21 – én tűz ütött ki a központban.
Több, mint 100 tűzoltó volt jelen a helszínen, ám a kár így is jelentős, 3 millió dollár nagyságrendű. A tűz oka egyelőre ismeretlen.

 

Magánember – Spiritualitás, kényszeresség

Vegetáriánus lett, tanulmányozta a védikus filozófiát, ismerte a hinduizmust. Az 1893 – as chicagói Világvallások Parlamentjén megismerkedett Vivekánanda szvámi – val (1863. január 12. – 1902. július 4), aki egyike volt a legismertebb és legbefolyásosabb hindu lelki vezetőknek.

Tesla sokat szenvedett anyagi nehézségektől és az elismerés hiányától élete során. Hajlamos volt a depresszióra, neurózisra. Az idő múlásával egyre több kényszeresebbé vált. Tisztaságmániás volt, irtózott a kerek tárgyaktól, az emberi hajtól vagy a gyöngy fülbevalóktól. Számolta a lépéseit, ragaszkodott ahhoz, hogy mindig 18 szalvéta legyen az asztalán, és még az ételei körfogatát is megsaccolta. A 3 volt a kedvenc száma, ezáltal minden hárommal osztható szám. Csak olyan szobában volt hajlandó megszállni, amelynek száma osztható volt hárommal.

Érzékszervei rendkívül kifinomultak voltak. Víziók gyötörték, ötletei képként jelentek meg a fejében, azok alapján kezdte megtervezni és megvalósítani őket. Mindig ezeket a „képek” rajzolta le, a végső állapotú gépeket, eszközöket. Vízióiban szerepeltek az okostelefonok, Wi-Fi-t, önvezető autók és a mesterséges intelligencia térnyerése. Tesla az ötleteit először csak a fejben alkotta meg és a képzeletében állította össze. A végső állapotot rajzolta csak le.

„A legtöbb ember annyira felszívódik a külvilág szemléletében, hogy teljesen elhanyagolja azt, ami belül zajlik.”

 

Tesla sohasem nősült meg, saját maga választotta cölibátusban élt. Az emberek társaságát sem kereste különösebben. A galambok voltak társai, egybe beleszeretett; erről ő maga tett említést feljegyzéseiben.

1943. január 7 – én, adósságban halt meg a Hotel New Yorker 33. emeletén található 3327 – es szobájában, koszorúér trombózisban. Halála előtt már évtizedek óta kis szállodai szobákban élt.

 

Egy mértékegységet is az ő nevével jelölünk egy 1960 – as javaslat elfogadása után. Méghozzá a mágneses indukció SI (Système International d’Unités, avagy a Nemzetközi Mértékegységrendszer) mértékegységét: Tesla. Jelölése: T

 

1975 óta minden évben a róla elnevezett díjat olyan csapatnak vagy egyénnek ítélik, aki kiemelkedően hozzájárult az elektromos energia előállításához vagy hasznosításához. 2003 – ban az UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, azaz Egyesült Nemzetek Nevelésügyi, Tudományos és Kulturális Szervezete) dokumentációs világörökségének részévé nyilvánították hagyatékát. Az Elon Musk által átvett és átalakított Tesla – régebben Tesla Motors – elektromos autókat gyártó cég is az ő nevét viseli. Ahogyan a cseh Tesla okosotthon termékeket gyártó cég is.

2014 – ben Prágában avatták fel a világ legnagyobb Tesla – emlékművét.

 

Be a Nerdy Bird!

 

 

Hozzászólok