• bolygonbolyongo@gmail.com
  • Hungary

Elon Musk és Kütyüi

 

A Vasember

 

Elon Reeve Musk (1971. június 28 – ) közgazdaságtanból és fizikából szerzett diplomát. 12 évesen eladta a saját maga írt játékprogramot, aminek árából megalapított testvérével egy internetes vállalatot. Ezt megint eladta, immár súlyos többszázdollármilliókért, amiből aztán megalapította az X.com – ot, ami egy online bank volt. Nem sokkal később egyesült egy szoftvercéggel, és nevet változtatott.

Ismerős Neked a PayPal? =)

Azaz. Itt történt némi egyet nem értés, így Musk most már csak az X.com domain – hez kötődik (ahhoz viszont nagyon), ami egészen 2023 – ig aztán csupán egy hófehér ablakként nyílt meg, ‘x’ – el a jobb sarkában.

Először a PayPal – t az E – Bay vette meg, később azonban független vállalat lett belőle. Musk ezeknek már nem részese.

2002 – ben megalapította a Space Exploration Technologies– t, alig tucatnyi alkalmazottal. Vagyis: a SpaceX – et. Befektetett a Tesla Motors – ba, ezáltal a cég főrészvényese és a vállalat elnöke lett. Felvásárolta a napenergia termelő rendszereket és hasonlókat gyártó Solar City – t, amiből a Tesla leányvállalata, a Tesla Energy lett.

2016 – ban megalapította The Boring Company néven futó amerikai infrastruktúrát fejlesztő út- és alagúthálózat építő cégét. Ugyanebben az évben létrehozta a Neuralink beépíthető agy – gép interfészt (BMI) kutató vállalatot.

 

Twitter részvényeket is vásárolt, nem is keveset, ami egyenes út volt az igazgató tanácsi székhez. Ám végül nem vállalta, hogy a tanács tagja legyen, mert az akadályozná abban a tervében, hogy felvásárolja az egész céget.

Amit meg is tett. =)

Befektetőket toborozva persze. A csúnya bürokratikus papírmunkák után egy darabig el is foglalta Musk a vezérigazgatói széket a vállalatnál. Végül átadta a stafétát, és azalatt a bizonyos ‘X’ domain név alatt most már az X – re keresztelt Twitter fut.

Legújabb cégéről, az idén 2023 – ban alakult xAI – ról még csupán annyit tudni, hogy az AI – al, avagy a Mesterséges Intelligenciával foglalkozik. Mottójuk: „Understand the Universe” Avagy megérteni az Univerzumot.

 

Egyébként a 2018 – as Thai barlangszerencsétlenségkor tervezett egy mentőkapszulát, amit néhány nap alatt megépítettek. Végül nem használta a thai hatóság. Ezt az eszközt a közösségnek ajándékozta arra az esetre, ha ismét előfordulna egy hasonló katasztrófa.

Szerintem helytálló, hogy Ő a Mi Univerzumunk Vasembere.

 

SpaceX

 

Tehát, 2002 – ben alakult a cég, kevés emberrel. A kiinduló cél: embert juttatni a Marsra. Ehhez persze rengeteg más dolog szükséges. Például egy olcsó, újrafelhasználható rakéta. Ilyen kritériumoknak megfelelő hordozórakéta nem volt a kicsiny piacon. Így, hát, nekiveselkedett a feladatnak.

Az első ilyen prototípus a két fokozatú Falcon 1 (igen, a Millenium Falcon – ról kapta a nevét) volt. 3 darab készült belőle, egyik sem hozta a hozzáfűzött reményeket. Majdnem becsődölt a cég. 2008 – ban viszont (a negyedik) sikeres indítást követően Föld körüli pályára állt az első Falcon hordozórakéta.

Ebben az időben már ismert volt, hogy a NASA leállítja az Űrsikló programot. Hordozórakéta híján viszont csak az oroszok lettek volna képesek ellátmányt, és minden más egyebet küldeni az ISS – re. Pályázatot hirdetett hát az Űrhivatal, és a SpaceX megnyerte a tendert.

Folyamatos fejlesztések által megszületett a Falcon 9 névre keresztelt, több típusból álló rakétacsalád. Sorozatos tesztek, kudarcok után sikerült az első fokozat újrahasznosítása is.

Emlékszel a Challenger és Columbia cikkre? Az üzemanyag tartály volt az egyetlen, ami egyszer használatos volt az űrsiklóknál. Itt is ez volt a helyzet az első fokozattal. A SpaceX célja meg, hogy amit csak lehet, újrahasznosítsanak. Így irányított landolással szerették volna visszahozni a talajra épen a rakéta ezen részét, ami legelőször 2015 – ben sikerült a szárazföldön. 2016 – ban pedig egy óceánra kirendelt drónhajón landolt (igen, van jelentősége ennek, nem pusztán úri hóbort; a cikk végén az ajánlott videóban részletesen, érthetően le van vezetve miért).

Aztán, itt van még a Dragon űrhajó, melynek első tesztrepülése 2010 – ben volt. Több változata is van, mint például teher- és személyszállító. 2020 – ban dokkolt először legénységgel az ISS – hez.

Nem tartana itt az Űrkutatás, ha nincs a SpaceX magánvállalat. Lássuk fő vonalakban, miket is alkottak:

 

A Kütyük

1 metrikus tonna – 1 000 kg

Merlin hajtóművek –
Egy rakétamotor-család, amelyet a SpaceX fejlesztett ki Falcon 1, Falcon 9 és Falcon Heavy hordozórakétáihoz. A Merlin hajtóművek rakétaminőségű kerozint (RP-1) és folyékony oxigént használnak rakétahajtóanyagként a gázgenerátor teljesítményciklusában. A motort eredetileg helyreállításra és újrafelhasználásra tervezték.
A Merlin Vacuum nagyobb kipufogórésszel és lényegesen nagyobb tágulási fúvókával rendelkezik, hogy maximalizálja a motor hatékonyságát a vákuumban. Teljes teljesítménnyel a Merlin Vacuum motor a valaha volt legnagyobb hatásfokkal működik az amerikai gyártású szénhidrogén rakétamotorokhoz képest.

 

FALCON 9

A Falcon 9 (9 db Merlin hajtóművel felszerelt az első fokozat, innen a név) egy újrafelhasználható, kétlépcsős rakéta, amelyet a SpaceX tervezett és gyártott emberek és rakományok megbízható és biztonságos szállítására a Föld körüli pályára és azon túl. A világ első orbitális osztályú újrafelhasználható rakétája. Az újrafelhasználhatóság lehetővé teszi a SpaceX számára, hogy a rakéta legdrágább alkatrészeit megújítsa, ami viszont csökkenti az űrbe lépés költségeit.

 

 

FALCON HEAVY

Kétszeresen is a legerősebb működő rakéta a világon. A közel 64 metrikus tonnát (141 000 fontot) képes pályára emelni. Három Falcon 9 kilencmotoros magból áll, amelyek 27 Merlin hajtóműve együtt több mint 5 millió font tolóerőt hoz létre felszálláskor, ami körülbelül tizennyolc 747 repülőgépnek felel meg.

Ezzel küldte ki a Teslá – ját Musk. =)

 

 

DRAGON

2020 – tól a SpaceX által ismét amerikai járműveken utaztathatja űrhajósait az ISS – re a NASA. Erre 2011, az Űrsikló program leállása óta nem volt példa. A Dragon űrhajó legfeljebb 7 utas szállítására képes a Föld körüli pályára és onnan vissza, illetve azon túl. Ez az egyetlen jelenleg repülő űrhajó, amely jelentős mennyiségű rakományt képes visszajuttatni a Földre, és ez az első magánűrhajó, amely embert visz az űrállomásra.

 

 

STARSHIP

A SpaceX Starship űrhajója és a Super Heavy rakéta (együttesen Starship néven) egy teljesen újrafelhasználható szállítórendszert képvisel, amely a legénységet és a rakományt egyaránt a Föld körüli pályára, a Holdra, a Marsra és azon túlra szállítja. A Starship a világ valaha kifejlesztett legerősebb hordozórakétája már túl van az első éles tesztjén, amin bár minden képzeletet felmúlóan vizsgázott, mégsem jutott a világűrbe: hiányos, majd elszálló néhány hajtóművekkel ugyan, de sikeres indítást követően a levegőbe emelkedés után nem sokkal, kontrollálhatatlan kipörgés miatt meg kellett semmisíteni. Több, mint 100 metrikus tonnát képes eljuttatni a Föld körüli pályára. Úgy tervezték, hogy a jelenlegi Falcon járműveiknél tovább szállítsa a műholdakat és alacsonyabb kilövésenkénti határköltséggel. Bármely jelenleg működő vagy fejlesztés alatt álló burkolatnál nagyobb raktérrekeszével a Starship lehetőséget teremt új küldetésekre, beleértve a James Webb – nél is nagyobb űrteleszkópokat.

 

 

STARLINK

A világ legfejlettebb szélessávú internetrendszere. A Starlink egy több műholdból álló konstelláció, amelyek a Földhöz sokkal közelebb, körülbelül 550 km-re keringenek a bolygó körül, és lefedik az egész földgömböt. Nagy sebességű, alacsony késleltetésű széles sávú internetet biztosít az egész világon. A fejlett műholdak alacsony pályán történő használatával a Starlink lehetővé teszi a videohívásokat, az online játékokat, a streamelést és más nagy adatsebességű tevékenységeket, amelyek a múltban nem voltak lehetségesek a műholdas interneten. A felhasználók a legtöbb helyen 100 Mb/s és 200 Mb/s közötti letöltési sebességre és 20 ms-os késleltetésre számíthatnak.

 

 

 

Be a Nerdy Bird!

 

 

4 thoughts on “SpaceX

Hozzászólok

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás